Sunday, 8 May 2016

Každá dieta funguje



Proč se věnujeme paleo stravování a proč nás nadchlo whole30?
Myslíte, že máme skálupevné přesvědčení, že to je to jediné a dokonalé stravování? 
Ale no tak... už nám není patnáct (ani pětadvacet), abychom věřili na zázraky. 
A vy jste taky mnohem chytřejší a soudnější, než abyste nám takové kázání uvěřili. 

Proč tedy paleo a proč ne něco jiného? 

Zkušenost, dlouholetá. A blíží se to nejvíce tomu, co dává smysl a co můžete kdykoliv vytrhnout i z obalu "dogma" a pořád to funguje. Ať už přijde jakákoliv studie, antistudie, srovnávací studie, jíst jídlo, opravdové suroviny, hodně zeleniny, kvalitní maso, nezpracované produkty bez chemie je bezpochybně rozumné a zdravé. 

Základem pro nás není dieta pračlověka. Jednak, to ani nejde. Mamutů po Veveří až tolik neběhá a tak velký mrazák nemáme. A teď taky otázka, zda by se onen mamut směl zamrazit. Pomocí technologie, elektřiny... A teď vážně. Pračlověk jedl, co mohl. Neměl na výběr. Nekladl si filozofické otázky, zda toho prakrálíka zabít a vzít jeho duši, nebo skočit na bio trhy a nechat si udělat profi mixérem za patnáct tisíc dokonalé green smoothie. Jedl, co mu přišlo do cesty, ať už na nohou nebo bez. A žil taky 40 let, pokud ho něco většího, silnějšího a rychlejšího nesnědlo ještě dříve. Kopírovat jídelníček našeho předka z doby, kdy ho právě ze stromu sundala gravitace, by asi moc chytré nebylo. 

Začneme někde od začátku, aby ten nadpis dával smysl.

Každá dieta funguje. Diety nejsou nefunkční. Slibují přesně to, co dávají. Každá dieta, ať už je to s prominutím kravina na kvadrát, nebo "vyvážený" jídelníček propočítaný nejnovějšími trendy, prostě funguje. Budete jíst toto, stane se tamto. Dodržíte pravidla, bude to mít následující výsledek. Jednoduché. 

Vydržíte týden na půstu o vodě, "zhubnete" pět kilo. Vyměníte ranní koblihu s vídeňskou kávou za vločky s jogurtem, budete se cítit líp. Vyměníte hranolky a knedlíky za zeleninový salát, bude vám líp. Pustíte se do nízkotučného jídelníčku a budete jíst pravidelně pětkrát denně malé porce... funguje to, začnete hubnout. 

Nikdo ale neříká, za jakou cenu. Že je jedna dieta těžší nebo lehčí... zda se jí dokážete dlouhodobě držet. Zda vám chutná. Zda pokrývá naše potřeby. Zda vám nebere více energie než má benefitů. Zda se u ní dokážete soustředit na práci. Zda vám neovlivňuje sociální život. Zda se při ní necítíte jako exot. Zda to nevzdáte po pěti dnech a nepočkáte si na další pondělí. Tak to už jsou otázky, které se neřeší.

Diety jsou funkčním vodítkem pro požadovaný (většinou rychlý) výsledek bez uvedení vedlejších účinků a bez uvedení investované energie a potřebné sebekázně. U diet se uvádí jen akce a výsledek. Ta cesta ne. Ta není důležitá. Ta se nějak přežije a pak přijde vytoužený výsledek a bude to vše báječné. Soustředění se na výsledek by vám mělo pomoci přehoupnout se přes překážky, ale díky bohu vaše tělo reaguje i na způsob, jakým chcete svoje cíle dosáhnout. Jelikož je cíl neuchopitelný, cesta těžká a nějak nedává smysl, vzdáte to. Držet jakoukoliv dietu, která vám nedává smysl, nemá určitou přidanou hodnotu a příjemnou změnu, u které můžete přetrvat i v momentě, kdy je budoucnost těch motivačních kalhot ve skříní velice nejistá, je se velkou pravděpodobností odsouzeno na pád.

Ať už chcete do svého jídelníčku, životního stylu vnést jakoukoliv změnu, musíte si najít motivaci. Okamžitou, s vyšším obsahem, než cíle. Ano, možná vás motivuje zdraví, vitalita, menší objem pasu. To je sice hezké, ale tyto věci jsou opravdu jen odměnou a jsou mnohdy tak daleko, že si je těžko představujeme. Navíc, horší to je v momentě, kdy jste vlastně toho nadimenzovaného stavu ani nikdy nedokázali. Běžet za něčím, co jste nikdy neměli je opravdu natolik neuchopitelné, že vaše nadšení vyprchá extrémně rychle. Taky to ovšem není lepší, když se snažíte dosáhnout stavu, který jste už zažili. Napasovat se do deset let staré sukně, získat zpátky formu jak předloni v létě na dovolené. Cítíte tu ironii? Chcete něco, co už bylo. Není to budování, růstové, není to motivující. Jen se držíte nějaké vzpomínky.

Mám pro vás dobrou zprávu. To, že vás nemotivuje dávný obrázek sám sebe, a taky se nedokážete zuby-nehty držet sparťanského režimu, abyste dosáhli vysněné vzdáleného výsledku, je vlastně dobře. Je sice diskutabilní, kolik na vašem neúspěchu má podíl soudnost a kolik lenost. Ale to neřešme. Je mnohem hezčí si uvědomit, že vám prostě ten celý nesmyslný režim přestal dávat smysl a ztratili jste zkrátka motivaci. Slovo motivace používám ráda. Motivace je totiž něco, co vám může opravdu pomoct. Jít dál i v momentě, kdy je to opravdu těžké. Poskytnout oporu a povzbuzení i tehdy, kdy se vám fakt nechce. Kdy ty vaše cíle někdo natře na černo a zjistíte, že jsou absolutně nereální. Kdy se vaše myšlenky, představy díky okolnostem změní a vše přestává dávat smysl. Kdy jste v podstatě vytržení z kontextu a nevidíte minulost, budoucnost. Kdy jste jen tady a teď a potřebujete silnější podklady, než rozmazané obrázky budoucnosti. Potřebujete vědět, co a proč děláte, aby to bylo natolik jednoduché a srozumitelné, aby vás to napadlo i v momentě, kdy se vám přestane líbit myšlenka svůj život podřazovat nějakému režimu.

Každá dieta funguje. Když zatnete zuby, a povede se vám vypnout okolí a vlastní mozek. Když se dokážete soustředit na to, co bude a přestat vnímat co se s vámi právě děje. Opravdu to ale chcete? Je pro vás dostačujícím hnacím motorem vize vypracovaných břišních svalů nebo menšího pozadí? Natolik, že neřešíte, že vás bolí hlava, kručí v břiše od hladu, máte chutě na hromadu věcí, pořád toužíte po starých návycích, spí se vám blbě, nemáte náladu, nemůžete se soustředit v práci.

Jaké byste si měli tedy položit otázky, když už hledáte svoji motivaci pro změnu životního stylu?

Líbí se mi ta myšlenka žít takto?
Bude to pro mě lepší? (opět, ne ta menší sukně někdy za tři měsíce, ale okamžitá změna)
Jak se u toho budu cítit?
Jaká je přidaná hodnota mé změny?
Co vše pro to musím/můžu/chci udělat?

A teď konkrétní motivace, proč převzít některé prvky paleo stravování:

# Nemusíte nic počítat, měřit, vážit, zapisovat. Ruku na srdce, kdo už zkusil jakýkoliv propočítaný jídelníček, ví, jakou frustraci to přináší. Měřítkem je váš hlad a pocit.

# Více zeleniny, v různé formě. Pestřejší jídelníček. Ačkoliv vyhodíte mouku, cukr a chemii, přidáte mnohem více zeleniny v různých podobách a má to na rozmanitost jídelníčku obrovský efekt. Mrkněte na naše menu, jak vypadá zajímavý jídelníček, kde nejsou knedlíky.

# Podpora místních chovatelů, zemědělců. Nebudeme se tvářit, že kupujeme vše pouze v bio kvalitě a od lokálního pěstitele do vzdálenosti 10 km. Držme se trochu reality. Máme krásné možnosti a jsme taky rozmazlení. Koupíme i avokádo, libujeme si v exotickém koření a ovoci. A supermarkety nebo velkoobchody mnohdy přebírají tu nejhezčí zeleninu právě od místních zemědělců. Ale tam, kde to jde, dává to smysl a je to finančně v nějakém rozumném rozhraní, hlasujeme pro místní produkci. Koupíme maso z českých zdrojů, českou zeleninu.

# Více energie, konstantně. Odolnost proti stresu. Lepší spánek. Lepší regenerace. Souvisí to s vyrovnanou hladinou krevního cukru a s vlivem stravy na hormony. Využívat svoje tělo, svůj mozek lépe, nepodléhat hladu a být produktivnější, odolnější snad využije každý z nás, ať už se věnujete fyzické nebo duševní práci.

# Vše chutná dobře. Opravdové jídlo má intenzivní chuť, každé jídlo může být zážitek.

# Krásné a rychlé nákupy. Stojíte ve frontě před pokladnou a máte v košíku hromadu zeleniny, pestré a krásné plodiny, maso, vejce, ořechy. Prostě jídlo. Méně obalu, více jednoduchosti. Drobné radosti života...

Jaká je vaše motivace? Proč jste se rozhodli stravovat se lépe? Co vám to přidalo? Co vás na lepší stravě těší? Napište to, možná tím někoho budete motivovat k jeho změně :)


No comments:

Post a Comment